
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 
 
over de klacht van 
 
mevrouw Pascale Wille 
 
tegen 
 
Het Laatste Nieuws en de heer Johan Cauwels, journalist, 
 
Met een mail van 12 januari 2007 dient mevrouw Pascale Wille klacht in tegen Het Laatste 
Nieuws en tegen journalist Johan Cauwels naar aanleiding van een artikel dat in de krant van 
16 december 2006 is verschenen onder de titel ‘Weedplantage ontdekt op zolder manager 
Biezebaaze en Skyblasters’. De ombudsman van de Raad voor de Journalistiek heeft de 
inhoud van de klachtbrief meegedeeld aan Het Laatste Nieuws en aan de journalist. Namens 
verweerders heeft Raymond De Craecker, hoofd redactiebeheer van Het Laatste Nieuws, 
geantwoord met een brief van 30 januari 2007. De advocaat van klaagster, meester Piet Noë, 
heeft hierop gerepliceerd met een brief van 8 maart 2007. Klaagster en haar advocaat hebben 
ook een aantal stukken bezorgd aan de Raad voor de Journalistiek. 
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft een hoorzitting gehouden 
op 21 mei 2007. Klaagster is in persoon verschenen, bijgestaan door haar advocaat Piet Noë. 
Namens Het Laatste Nieuws verscheen hoofd redactiebeheer Raymond De Craecker. 
Journalist Johan Cauwels was eveneens persoonlijk aanwezig op de hoorzitting. Op vraag van 
klaagster is op de hoorzitting de heer Olivier Wille als getuige gehoord. 
 
DE FEITEN 
 
Klaagster is zaakvoerster van een management- en boekingskantoor en eigenares van een 
woning in Gent. Ze werd op 13 december 2006 aangehouden in het kader van een gerechtelijk 
onderzoek nadat een cannabisplantage werd aangetroffen op de zolder die ze verhuurt. Enkele 
dagen nadien, op 16 december 2006, werd ze door de onderzoeksrechter weer vrijgelaten. 
Journalist Johan Cauwels vernam op de avond van 14 december 2006 dat er in Gent een 
cannabisplantage werd ontdekt en zamelde de dag nadien verdere informatie in. Voor de krant 
van 16 december 2006 schreef hij een artikel over de zaak waarin hij klaagster omschreef als 
‘manager van de Gentse groepen Biezebaaze en de Skyblasters en verscheidene andere 
artiesten zoals Coco jr. en Geena Lisa’. Na publicatie van het artikel vernam de journalist dat 
klaagster weliswaar boekingen verzorgde voor deze groepen, maar enkel manager van de 
Skyblasters is. Tevens kwam hij ervan op de hoogte dat klaagster ondertussen door de 
onderzoeksrechter was vrijgelaten. Voor de krant van 18 december 2006 schreef hij een kort 
corrigerend artikel, met uitdrukkelijke excuses voor de feitelijke onjuistheden, onder de titel 
‘Vrouw met drugsplantage op zolder vrijgelaten’. 
 
DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN 
 
Klaagster betoogt dat journalist Johan Cauwels onbedachtzaam en lichtzinnig te werk is 
gegaan. Door klaagster verkeerdelijk als manager van enkele bekende artiesten te omschrijven 
en haar zelf als bekende Gentenaar voor te stellen, heeft de journalist haar aanhouding een 
grotere nieuwswaarde gegeven dan ze eigenlijk had. De berichtgeving heeft klaagster en haar 
bedrijf dan ook schade toegebracht. De advocaat van klaagster wijst erop dat de journalist op 
de vooravond van het artikel nog telefonisch contact heeft gehad met de broer en met een 



 2
vriendin van klaagster, die hem hebben gevraagd haar naam niet voluit te vermelden en die 
er de journalist ook op wezen dat ze geen manager van de genoemde artiesten was. Zelf heeft 
de advocaat van klaagster op 15 december 2006 nog een mail gestuurd naar Het Laatste 
Nieuws, met de vraag om de naam van klaagster en haar bedrijf niet voluit te vermelden in de 
krant. Toch is dat in de krant van 16 december 2006 wel gebeurd, met een kort artikel op 
pagina 8 en een groter stuk op pagina 37 van de regionale editie. De krant heeft weliswaar op 
18 december 2006 een nieuw kort artikel gepubliceerd, waarin gemeld werd dat klaagster 
door de onderzoeksrechter was vrijgelaten en waarin ook rechtgezet wordt dat ze geen 
manager is van Coco jr. en Geena Lisa. Maar deze rechtzetting vinden klaagster en haar 
advocaat onvoldoende. Advocaat Noë heeft daarom op 18 december 2006 nog per mail de 
publicatie van een recht van antwoord geëist, maar de krant heeft daar nooit op gereageerd. 
Getuige Olivier Wille bevestigt dat hij op de vooravond van de publicatie van het eerste 
artikel gebeld is door journalist Cauwels. Hij heeft de journalist gevraagd om de naam van 
zijn zus niet te vermelden en heeft hem ook gezegd dat zij geen manager is van de genoemde 
artiesten. 
 
Namens Het Laatste Nieuws erkent hoofd redactiebeheer Raymond De Craecker dat in het 
artikel van 16 december 2006 klaagster verkeerdelijk als manager van enkele artiesten werd 
voorgesteld. Dit is in het artikel van 18 december 2006 rechtgezet, en daarbij werden 
eveneens excuses aangeboden. De Craecker wijst erop dat het eerste artikel verscheen op 
pagina 8 over één kolom, terwijl de rechtzetting op pagina 5 stond over twee kolommen. Maar 
die feitelijke fout neemt niet weg dat de ontdekking van een professionele cannabisplantage 
een nieuwsfeit was, waarover de krant terecht heeft bericht. Raymond De Craecker ontkent 
formeel dat de mail van 15 december 2006 van de raadsman van klaagster op de krant is 
toegekomen, net zoals diens mail van 18 december 2006 waarin een recht van antwoord werd 
gevraagd. Volgens hem zijn de mails naar een foutief adres van een eindredactrice van de 
krant gestuurd. 
Journalist Johan Cauwels bevestigt dat hij de dag voor de publicatie van zijn eerste artikel 
gebeld heeft met de broer en een vriendin van klaagster. Maar die hebben volgens hem toen 
niet gezegd dat klaagster geen manager was van de genoemde artiesten. De journalist erkent 
dat de informatie fout was, maar de fout is volgens hem onopzettelijk gebeurd en in de 
eerstvolgende editie van de krant rechtgezet. 
 
BESLISSING 
 
De ontdekking van een cannabisplantage op de zolder die door klaagster verhuurd wordt en 
de aanhouding van klaagster zijn feiten die van die aard zijn, dat berichtgeving erover 
verantwoord was. Het Laatste Nieuws maakt eveneens aannemelijk dat klaagster in Gentse 
kringen een zekere bekendheid geniet. Dat klaagster in het artikel met naam genoemd werd, 
kan verantwoord zijn, temeer daar eveneens werd gemeld dat zij haar onschuld staande houdt. 
 
Het staat vast dat klaagster in de krant van 16 december 2006 verkeerdelijk is voorgesteld als 
manager van bepaalde artiesten, terwijl ze voor een aantal van hen enkel boekingen 
verzorgde. Deze fout had gemakkelijk voorkomen kunnen worden indien de journalist zijn 
bronnen beter had nagetrokken, en bijvoorbeeld bevestiging had gevraagd aan de in zijn 
artikel genoemde artiesten. Maar de Raad voor de Journalistiek stelt ook vast dat deze fout in 
de eerstvolgende editie van de krant op duidelijke wijze is gecorrigeerd, en dat de rechtzetting 
gepaard ging met excuses. 



 3
Daarenboven is het aannemelijk dat de mails van de raadsman van klaagster niet op de krant 
zijn toegekomen, aangezien ze naar een verkeerd emailadres zijn gestuurd. De krant kon er 
dan ook geen rekening mee houden. 
 
Om die redenen is de raad voor de Journalistiek van oordeel: 
 
De klacht is ongegrond 
 
 
 
Brussel, 14 juni 2007 


